Sunday, November 29, 2009

Journey Setat Again..hehe

Amalina
Alhamdulillah..smpai gak kt Serdang nie pg nie..setelah 6 jam perjalanan..huuuu..sepatutnye 3jam sje..akibat terperangkap 3 jam dlm 'jem strawbery and cekelat' kt highway Changkat Jering till Simpang Pulai..PENAT sih!!! JAM TERUK!!! byk reta duk kat laluan emergency...berdiret ja..sume kepenatan..RnR tambah sesak..xley nak msuk pon..ramai yg tggl reta kat tepi jalan n b'jalan je menuju ke RnR.. termasuk le kami..hehe..

Mmg ramai gler..kali ni jem paling truk r aku nah hadapi..cuti raya Pose ritu maybe sbb org ramai balik mase die berbeza-beza sebab cuti panjang skit..tapi raya Aji ni, maybe cuz cuti pon pendek, sume pon blik kampung, jadi sume pon kuar sesame untuk pulang ke kota...plik gak..sebab raya Pose ritu..lori xdibenarkan lalu kt highway kecuali yang domestiknyer..tapi kali ni penuh ngan lori gak..menambahkan jem yg sememangnyer TERUK!!! Tambah plik...bukannyer ade XCIDENT pon...tapi reta jln cam SIPUT..nek beskal lagi cepat aku rase..hehe

Aku rase da tibe masenya utk PLUS wat highway 4 lane..lebih2 agie tyme cuti perayaan..da bpe lame PLUS wujud?? da 20tahun lebey wujud..keuntungan da berbillion-billion..ntah ble lagi nak me'lebO'kn highway nieh..konpius ak

Neway, pepun disebalik ketensenan menghadapi jem..byk bende ley kte prihatikan..pemandu reta yg da xsabO ngan jam..gne je lane emergency tu..laju je..xpikir pon kalau2 ade excident ka..cne ambulance nak lalu citu..ade lak yang wat test ala2 style 'glecek bula' tu..sekejap ke kanan, sat gi kekiri..mcm2..bak kata abah, "SIVIK XDA KA??"hehe..pastu ade lak manusia2 plik yg menghilangkan boringnyer ngan menganggu reta sebelah..

Alkisah, kami ni dlm reta sume pompuan, sebelah reta lak sume laki..deme tu ala2 bOOdak2 sek ja..da r jem..bley lak deme bukak pintu reta deme n nk gi kat reta keme..udah..keme wat tatau je..bahye tOl bOOdak2 nie..tgh jalan tue..pastu main2 tagkp gmbr lak..adus..da r ade flash..PAPARAZI tol r!! tp alhmdulillah r..ble deme brenti kt ktorg tu..driver blakang keme da cam bengang ngan deme..haha..trus je deme laju ke depan.."gap" byk gler ngan reta dpn..wat cam jalan sndri ja..
PENGAJARAN : Jangan r wat aksi xsenonoh kt jalan raya..BERSOPAN LAH DIJALAN RAYA..

pasni, harap2 my FYP x r 'jam' lak cam smlm..huhuuu..da ta sanggup da..HMMM..ntOk adik ku SEBINAH yg sedang wat xm BIOLOGI..best of LucK!!! sntiase doakn yg terbaik ntuk die..mari2 Solat HAJAT bersama untuk kejayaan yg penuh keberkatan..insyaAllah...=)

Thursday, November 26, 2009

Selamat Eidul Adha!!

Amalina
Raikan Eiduladha

Lembu ni akan dikorbankan petang ni di blakang umah sye, InsyaAllah..

Pengorbanan merupakan ujian kepada umat manausia, ujian sama ada mereka itu beriman dan mengabdikan diri kepada Allah Subhanahu Wataala yang menjadikan, yang memberi rezeki dan segala kurniaan yang tidak terkira banyaknya.

Firman Allah Subhanahu Wataala surah Ibrahim, ayat 34:-

Maksudnya:
Dan dia telah memberikan kepadamu (keperluanmu) dari segala apa yang kamu pohonkan kepadanya, dan jika kamu menghitung nikmat Allah, nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya. Sesungguhnya manusia (yang ingkar) sangat suka menempatkan sesuatu pada bukan tempatnya dan sangat mengingkari (tidak menghargai nikmat Allah).

Ibadah Korban

Korban disyariatkan dalam Islam pada tahun kedua hijrah. Ianya mempunyai tujuan tertentu bagi mengingati pengorbanan teragong Nabi Ibrahim Alaihissalam terhadap satu-satu puteranya Nabi Ismail Alaihissalam, baginda bermimpi, bahawa Allah Subhanahu Wataala memerintahkannya untuk menyembelih puteranya Ismail, yang pada waktu itu sudah berusia 13 tahun dan telah dapat membantu dalam pekerjaan dan perjuangan.

Sebagai manusia biasa, alangkah beratnya bagi Nabi Ibrahim Alaihissalam untuk mengorbankan jiwa belahan hatinya sendiri, lebih-lebih lagi, setelah berusia lebih daripada 60 tahun, barulah baginda mendapat seorang anak laki-laki, hasil perkahwinan dengan Siti Hajar.

Namun begitu, ketaatan baginda begitu tinggi kepada Allah. Lalu, proses penyembelihan anakya, Nabi Ismail dijalankan. Atas kekuasaanNya, Allah telah menukarkan Nabi Ismail dengan kibasy(seekor kambing). Maka terlepaslah Nabi Ismail dari maut.

Ibadat korban dapat mengeratkan silaturrahim sesama muslim, serta merapatkan jurang antara yang kaya dengan yang miskin. Ibadat korban dapat mengikis sifat bakhil dan terlalu sayangkan harta. Sifat-sifat yang buruk ini boleh menjerumuskan manusia untuk melakukan perbuatan keji seperti penindasan, rasuah, penipuan dan lain-lain sifat keji yang patut kita hindarkan.

Jelas kepada kita ibadat korban dapat membersihkan jiwa manusia dari sifat keji di samping menggilap kembali sifat kemanusiaan yang murni, kerana berkorban benar-benar berkehendakkan keikhlasan dan kemurahan hati, bukan senang untuk mengorbankan harta, kalau hati tidak bersih daripada sifat bakhil atau sayangkan harta.


P/S : Dalam mencapai apa sahaja kejayaan, sudah pasti terdapatnya pengorbanan- tak kira, korbankan masa, korbankan tenaga dan juga korbankan wang ringgit :) Dalam mencapai apa sahaja yang berbaloi, sudah pasti terdapatnya sejenis pengorbanan...insyaAllah, esok akan ade knduri dirumah ni..hrp mendpt keberkatan dariNya..

Saturday, November 14, 2009

Musika...

Amalina
video

Sami Yusuf new album 09..

Monday, November 9, 2009

Slamat Exam & Holiday!!!

Amalina
Sekian lme xupdate blog..bkn pe...UsPot UPM ni "ManT0P" abis..ntah r..kate ade masalah ngan ISP le..cm kureng ntuk percaye la gak..neway, lupekn mslh e2..sbb mslh yg sdg sirius dihadapi sekrg ialah MUsiM PePerIkSaaN yg menggerunkan..hehe..maan najah ntuk sume..lst paper ari Khamis ni..insyaAllah, Animal Physiology..TERBAIK!! xlupe ntuk kwn2..slamat bercuti..huhuuu..cuti xblik cOz FYP(final year project) xsiap agie..Dr MK (my supervisor),xbgk blik.. TT...

p/s : lukisan ni...smlm terlakar kt atas kertas a4 yg sepatutnye ade not..hehe..borink nye sal....=)

Journey Setat Again..hehe

Selamat Eidul Adha!!

Musika...

Slamat Exam & Holiday!!!

Coprights @ 2016, Blogger Template Designed By Templateism | Templatelib